Új adatok az EU tagországok levegőterheléséről!!!!
Az EU légszennyezőanyag-emissziója továbbra is a meghaladja az össztömegű kibocsátási határértékeket, állítja az EEA (Európai Környezetvédelmi Ügynökség) mostanában publikált tanulmánya. A 2013. évi előzetes adatok 10 EU tagország esetében mutatják a nemzeti kibocsátási határérték túllépését egy vagy több kulcsfontosságú szennyezőanyagnál.
A 2001/81/EK irányelv (NEC direktíva), az egyes légköri szennyezők nemzeti kibocsátási határértékeiről (National Emission Ceiling) rendelkezik a kén-dioxid, a nitrogén-oxidok, valamint az ammónia és az NMVOC (illékony szerves vegyületek, a metán kivételével) vonatkozásában. Miközben a nemzeti kibocsátási határértékeket 2010-re kellett volna elérni, a direktívában foglaltak eléréséről szóló jelentés (NEC Directive status report 2014), amely a 2010-12 közötti adatokat összegezi, és előzetes adatokat 2013-ra vonatkozóan is tartalmaz, egyértelműsíti, hogy számos állam mégis túllépte ezeket a vizsgált időszakban. A jelentés fontosabb megállapításai a következők.
- 2013-ban tíz tagállam lépte túl a nemzeti kibocsátási határértéket. Németország három (NOX, NMVOC, NH3), míg Ausztria (NOX, NH3), Dánia (NMVOC, NH3) és Írország (NOX, NMVOC) két légszennyező esetében bocsátott ki többet a megengedettnél.
- Hat tagország (Ausztria, Belgium, Franciaország, Németország, Írország, Luxemburg) túllépte a számára kiszabott NOX-határértéket 2010-13 között minden évben. 2013-ban a kibocsátás abszolút mértéke Németország és Franciaország esetében a legnagyobb (218 és 180 kilotonna). A nemzeti határérték százalékában megadva a túllépés mértékét, Luxemburg (41%) és Ausztria (32%) a legnagyobb kibocsátók.
- Az NOX nemzeti kibocsátási határérték túllépés fő okaként a közúti szállítás nevesíthető. A közúti szállítási szektor kibocsátásainak csökkenése az elmúlt két évtizedben kisebb volt, mint az előzetesen várható. Ennek oka részben az, hogy a szállítás jobban növekedett az előre jelezhetőnél, részben pedig az, hogy a nagyobb kibocsátású dízelüzemű járművek részaránya növekedett. Ismeretes továbbá az is, hogy a tényleges kibocsátások gyakran túllépik a tesztelés során mért normaértékeket, különösen a könnyű tehergépjárművek kategóriájában.
- Hat tagállam esetében az NH3-ra megállapított nemzeti kibocsátási határérték túllépése állandó problémát jelent. Ausztria, Dánia, Finnország, Németország, Hollandia és Spanyolország egyaránt megszegte a határértéket a vizsgált négy évben (2010-13).
- Az ammónia emissziók csaknem 95%-a a mezőgazdaságra, elsősorban a műtrágyák használatára és a trágya kezelésére vezethetők vissza. Ugyanakkor az NH3 emisszió 1990 óta csökkenő tendenciát mutat.
- A SO2 emissziós küszöböt a tagállamok egyike sem lépte túl egy esetben sem.
Bővebb információ: NEC Directive Status Report