Még egy pár szó a Volkswagen emissziós tesztjeiről!!!!
Mint ismeretes, több modell értékesítését is felfüggesztette a Volkswagen, miután nagyszabású csalásra derült fény. Az USA környezetvédelmi ügynöksége (US EPA) ugyanis azzal vádolta meg a társaságot, hogy a négyhengeres dízelmotorokkal szerelt autókat olyan berendezéssel látták el, amely felismeri, ha a károsanyag kibocsátás műszeres ellenőrzését végzik a járművön (pl. a gyorsulás érzékelők által szolgáltatott adatok, vagy a kerekek mozdulatlansága alapján), és ilyenkor kibocsátást csökkentő módba kapcsol.
Valószínűleg igazán senki sem számított erre 2009-ben, amikor a Volkswagen elkezdte az elektronikus kontroll (EDC) alatt működő common rail nyomástárolós befecskendező rendszerek beépítését dízel személygépjárműveibe, az addigi TDI technológiát felváltva. A common rail a legmodernebbnek mondott diesel befecskendezési technológia, amely az üzemanyag befecskendezés terén nagyobb precizitást tesz lehetővé az injektorok elektronikus kontrollja, és a nagyobb befecskendezési nyomás miatt, ezzel elméletileg az üzemanyag jobb hasznosulását, a dízelmotor fajlagos teljesítményének növekedését, valamint a zajszint és a károsanyag-kibocsátás csökkentését eredményezve. Egyes modelleknél részecskeszűrőt, továbbá urea-alapú kipufogógáz-utókezelést alkalmazva a VW alacsony emissziós szintekkel reklámozta az USÁ-ban járműveit, és 2009-ben a Jetta Diesel Sedan modell meg is kapta "Az év zöld autója" címet. Mindez lehetővé tette, hogy a cég a zöld autókért járó támogatásban, és adómentességben is részesüljön az Egyesült Államokban.
Habár voltak erre utaló jelek korábban is, a Nyugat-Wirginiai Egyetem kutatói által tényleges forgalmi viszonyok között elvégzett emissziós vizsgálatok eredményei mégis a meglepetés erejével hatottak. E helyütt csak a nitrogén-oxidok átlagos kibocsátására vonatkozó eredményeket (g/km) közöljük, de a teljes vizsgálati eredménysor elérhető az angol nyelvű tanulmány részeként.
Teszt útvonal jellege | A jelű tesztjármű | B jelű tesztjármű | C jelű tesztjármű |
1. útvonal: autópálya | 0,614 | 0,344 | 0,048 |
2. útvonal: városi (LA) | 0,989 | 0,809 | 0,070 |
3. útvonal: vidéki (hegymenettel) | 1,505 | 0,671 | 0,409 |
4. útvonal: városi (San Diego) | 1,480 | 0,675 | - |
5. útvonal: városi (San Fransisco) | - | 0,815 | 0,053 |
Határérték (USA): | 0,043 |
A vizsgálattal tesztelt járművek közül az A és a B jelű 2,0 L-es, a C jelű 3,0 L-es dízelmotorral, és 6-sebességes automata váltóberendezéssel volt felszerelve. Az A jelű jármű LNT (lean NOX trap), a B jelű pedig urea-alapú szelektív katalitikus redukciós rendszerrel is fel volt szerelve. Látható, hogy a 2 L-es motoroknál mért tényleges kibocsátások nemcsak az amerikai, hanem a lényegesen enyhébb európai - 0,18 g/km-es - határértéket is jelentősen túllépi. Az eredmények alapján az EPA a kibocsátási határértékeknek való nem megfelelésről szóló végzést juttatott el az autógyártóhoz, amely a VW mintegy 480 000 Volkswagen és Audi típusú, 2009 és 2015 között értékesített dízeljárművét érinti.
Az ügy bizonyosan jelentős hatással lesz az autógyártói piac egészére.